چسب چیست؟ در واقع به ماده ای غیرفلزی که بتواند دو سطح را به یکدیگر با استفاده از مکانیزم چسپندگی وصل کند چسب می گویند. در گذشته از ماده صمغ درخت برای ساخت اولین چسپ استفاده می شد، به دلیل کاربردجالبی که داشت مورد توجه قرار گرفت و باعث شد بشر چسپ های جدیدی را کشف کند. با گذشت زمان کاربردهای چسپ گسترش  یافت، به همین جهت محصولات متنوعی نیز تولید شدند.

محصولاتی که در گذشته تولید میشد اکثرا از شاخ، سم، استخوان و حتی پوست حیوانات بود، این چسپ ها توانسته بودند بخش بزرگی از نیازهای آنها را برطرف کنند. در قرون 18 و 19 تولید چسپ ها با مواد طبیعی ساخته می شد.

اما با پیشرفت در زندگی و افزایش نیازهای افراد، چسپ های شیمایی جدید بسیار زیاد و متنوعی تولید شد که می توان برای کابردها و نیازهای مختلف بشر استفاده کرد. مواد اولیه تولیدی در چسپ ها مواد گوناگونی استفاده می شود که می توان براساس آن چسب ها را دسته بندی کرد. به طور مثال درصدی از مواد طبیعی از حیوانات یا گیاهان نیز یکی از مواد اولیه تولید این محصولات است. البته برای اینکه با دسته بندی و انواع چسپ آشنا شوید در ادامه به انواع آن می پردازیم.

انواع چسب

همانطور که متوجه شدید با افزایش نیازهای افراد، چسپ ها نیز در انواع گوناگونی تولید می شوند. این چسپ ها ممکن است براساس مواد اولیه و یا کاربرد آنها دسته بندی می شوند. مواد اولیه را در دو گروه کلی طبیعی و مصنوعی با زیرگروه های متنوعی ساخته می شود. در اینجا نیز قصد داریم چند نوع رایج ترین آنها را به طور کامل بررسی کنیم.

البته ناگفته نماند که اکثر چسپ ها ممکن است در چندین دسته بندی در اینجا آمده باشند، به این دلیل که ما در اینجا چسپ ها را براساس کاربرد آنها دسته بندی کرده ایم به طور مثال چسپ های آکواریوم هم در بین چسپ های درزگیر، هم در چسپ های آببندی دسته بندی می شوند.

دسته بندی کلی چسپ عبارت است از:

  • چسب نواری
  • چسب آببندی
  • چسب خودرویی
  • چسب ساختمانی
  • چسب دوطرفه

چسب نواری

از پرمصرف ترین محصولات، نوع چسب نواری است، بنابراین درجه کیفی این چسپ اهمیت زیادی دارد. برای اینکه چسپ نواری را بشناسید، این نکته را بدانید که چسپ هایی که به صورت حلقه دور بوبین پیچیده شده اند جز چسپ نواری به حساب می آیند.

به عبارتی می توان گفت همه چسپ هایی که یک روکش دارند شامل چسپ های نواری هستند، ماده ای که روی روکش قرار دارد نوع چسپ را مشخص می کند. برخی کاربردهای این چسپ شامل مواردی مانند لوازم تحریر، کتاب، کارتن،  انواع کاغذها،سیم برق و… می شود.

استفاده از چسپ های نواری مزایای بیشماری دارد از جمله آنها آسیب نزدن به محل مورد استفاده است. به ویژگی ها و مزایای چسپ نواری در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای استفاده در این موارد ذکر شده انواع متنوعی از چسپ ها مانند چسپ تحریر، کتاب، چسب پهن کارتن، نوار چسپ برق یا مسکینگ تیپ تولید می شود. برای آشنایی بیشتر با چسپ های نواری برخی از پر فروش ترین انواع آن را بررسی می کنیم.

چسب نواری

چسب نواری پهن

برای کتاب ها، انواع کاغذ، کارتن و یا هر لوازم تحریر را می توان از این نوع محصول استفاده کرد، با توجه به کاربرد چسب نواری پهن متوجه شدید که چرا این نوع از پرفروش ترین و پر مصرف ترین به شمار می رود. این چسپ در عرض، طول و ضخامت یکسانی تولید نمی شوند، بستگی به نوع نیازی که دارید می توانید در اندازه های مختلفی تهیه کنید.

از ویژگی های عالی که چسب نواری پهن دارد، چسپندگی فوق العاده و مقاومت طولی کشیدگی بالای آن است، شاید این نوع چسپ را با نام چسپ پهن دسته بندی می شناسید. بارها از این چسپ برای بسته بندی کارتن استفاده کردید، یا اینکه بخواهید کاغذ و یا مقوایی را جایی بچسپانید از این نوع استفاده می کنید.

شما می توانید این چسپ نواری را در هر عرض، طول و ضخامتی را که نیاز دارید، از فروشگاه فردوسی سفارش دهید.

چسب نواری آبچسپ

این نوع چسپ از نامش نیز پیداست که برای چسپیدن باید از آب استفاده کرد. از این چسپ برای بسته بندی محکم کارتن ها استفاده می شود.

چسب نواری کاغذی

بیشترین کاربردی که این چسپ دارد در صنعت پزشکی، نقاشی و دیگر صنایع است که با توجه وسیع بودن کاربردهای آن به طور روزانه در عرض و طول هایی متنوعی تولید و در بازار به فروش می رسد. در تولید چسپ کاغذی یا مسکینگ تیپ از کاغذ کرب استفاده می شود.

چسب نواری برق

معمولا بیشتر در صنعت برای عایق کاری سیم های لخت برق از چسپ برق استفاده می شود، برای تولید این نوع معمولا از پلاستیک استفاده می شود. چسب نواری برق در انواع رنگ ها و کیفیت های مختلفی تولید می شوند، و در کاربردهای مختلفی مانند عایق کاری و یا علامت گذاری سیم ها برای فاز یا نول بودن نیز استفاده می شود.

چسب برزنتی

این نوع چسب مقاومت بالایی دارد، به دلیل مقاومت کشی بالایی که چسب برزنتی دارد در موارد مختلفی مانند آبندی انواع لوله خرطومی هوا، لوله های جاروبرقی، پیستوله های بادی، سیستم های لوله کشی فاضلاب و صنعت هوابندی کاربردهای بسیار زیادی دارد.

ترمز پله

هنگام رفت و آمد از پله ها ممکن است حوادثی مانند لیزخوردن پیش بیاید که برای جلوگیری از آن از ترمز پله استفاده می شود. علاوه بر جلوگیری از حوادثی مانند لیز خوردن، زیبایی به پله ها و حتی نمای کلی ساختمان نیز می دهد.

معمولا ترمز پله ها را بر اساس دو دسته کلی شاسی دار آلومینیومی و پشت چسپدار ها تقسیم می شوند، هر دو  دسته نیز خود مدل های گوناگونی دارند. برای اینکه ترمز پله را نصب کرد باید از چسپهای آهن و پلی اورتان استفاده کرد. ترمز پله نام های دیگری هم دارد که در بین مشتریان مرسوم شده است، شاید شما نیز نام های ضد لغزش، نوار ترمز پله، ترمزگیر پله، استپ پله و… را برای آن بکار ببرید.

همانطور که گفتیم مدل های گوناگونی دارند و در رنگ بندی و نوع شبرنگ ها نیز تنوع بسیار زیادی دارد، و مزایای بسیار زیادی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • تنوع در رنگبندی
  • ارتفاع مناسب در همه مدل ها
  • نصب آسان و راحت
  • زبری سطح بر روی بعضی مدلها مانند مدل سیلیسی

چسب درزگیر

برخی افراد بر این باورند که چسپ ها فقط برای چسپاندن سطوح و قطعات مناسب هستند، این باور در گذشته صحیح بوده ولی امروزه افزایش نیاز به انواع چسبها و گسترش کاربردها باعث شده انواع چسپ های دیگری تولید شوند که حتی برای درزگیری و عایق بندی نیز استفاده شوند.

چسب درزگیر نیز در انواع مختلفی چون  سیلیکونی،ماستیک، اسپری فوم پلی یورتان و نوارچسب تولید می شود. کارایی این نوع چسپ، اغلب برای عایق بندی است، درب و پنجره های ساختمان ها باید عایق حرارت و گرما باشند و هیچگونه سرما، گرما و صدایی به داخل نفوذ نکند.

متداول ترین چسپ از نوع درزگیر چسپهای سیلیکونی است که مزایای بسیار زیادی دارد، همچنین رایج ترین مدل چسپ های سیلیکونی، در واقع چسپ آکواریوم است که در بین مصرف کنندگان بسیار شناخته شده و پرمصرف است. در مورد نوار چسپ نیز باید گفت که استفاده از آن به طور موقت است، از این مدل چسپ به صورت فصلی و برای درب و پنجره قدیمی که عایق بندی درستی ندارند، استفاده می شود. این نوار چسب نیازی به تخصص خاصی ندارد و هر شخصی می تواند خود آن را روی کار اجرا کند.

در مورد مزایای این مدل چسپ باید گفت که هر مدل از چسپ درزگیر مزایای خود را دارند اما به طورکلی مزایای استفاده از چسپ درزگیر عبارتند از:

  • از دست ندادن انعطاف خود بعد از خشک شدن در چسپ های سیلیکونی
  • مقاومت بالا در برابر باران، رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید، حرارت و… مخصوصا در چسب های سیلیکونی
  • وزن بسیار سبک
  • امکان شکل پذیری با ساییدن
  • مقاومت در برابر اکثر ترکیبات شیمیایی
  • بدون بو
  • خشک شدن سریع
  • چسپندگی عالی به سطوحی چون بتن، سطوح رنگ شده ، شیشه و سرامیک
  • دوام و پایداری بالا
  • مقاومت در برابر تنش های برشی
  • دسترسی بسیار آسان

چسب کنفی

یکی از انوع چسب های نواری، چسپ کنفی است که روی انواع سطوح ناهموار قابلیت چسپندگی را دارد، معمولا در ساخت این نوار چسپ از رشته های لمینت و فیلم پلی استر استفاده می شود. یکی از پرمصرف ترین نوارچسپ ها به شمار می رود، همچنین دارای انواع مختلفی از جمله کنفی موازی، مشبک، تاروپود و… است که می توانید آنها را در فروشگاه فردوسی مشاهده کنید.

نوارچسب کنفی کاربردهای وسیع و بسیار زیادی مانند بسته بندی های صنعتی، پالت سازی، تثبیت اجسام در حمل و نقل، چسپاندن فوم های حرارتی و… دارد، یکی از مهمترین مزایای این نوار چسپ مقاومت در برابر پارگی است. در واقع یکی از دلایل این مقاومت را می توان ترکیبی از الیاف و تاروپود نخ، دانست که باعث شده در برابر کشش و فشار وارده مقاومت بالایی داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های بارز این چسب، مقاومت در برابر انواع شرایط دمایی است که موجب می شود در شرایط منفی 10 درجه سانتی گراد تا مثبت 40درجه سانتی گراد به بهترین نحو عمل کند.

چسب آلومینیومی

معمولا چسبهایی که با پوشش آستری از جنس آلومینیومی هستند، یکی از انواع چسپهای نواری به شمار می روند و به آنها چسب آلومینیوم گفته می شود. از مهمترین مزایا و ویژگی های این چسپ، قدرت بالا در چسپندگی است و باعث عدم نفوذ عواملی چون رطوبت، برف، باران می شود، همچنین مقاوم در برابر آفتاب است.

در مورد کارایی و موارد قابل استفاده باید گفت که چسپ آلومینیومی به طور کلی در موارد بسیار زیادی از صنایع مختلفی چون هوایی و دریایی، ، حمل و نقل و انتقال برق ساخت و ساز کاربرد دارد. اما بخواهیمکاربردهای  کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم، این نوع چسپ در اتصالات فایبرگلاس، پشم شیشه و پشم سنگ کاربرد دارد که در پوشش و درزبندی این اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ های نقره ای و براق نوارچسپ آلومینیومی را میتوان برای زیبا نما استفاده کرد، این خود یکی از مزایای آن به حساب می آید. مقاومت در برابر شرایط دمایی مختلف نیز باعث شده که اکثر افراد برای نصب و راه اندازی گرمکن های بزرگ از آن استفاده کنند.

جنس چسپ از چسپ پایه رزین ساخته شده است، و همانطور که گفتیم با پوشش آستری که برای تقویت نوار چسپ از آن استفاده می شود. معمولا در صورت ساده و نخدار تولید می شود، مقاومت نوارچسب ساده کاملا معمولی است اما چسپ نخدار آلومینیوم مقاومت بسیار بالایی دارد. برای برش نیز نوارچسب معمولی را می توان با دست برید و نوار چسپ نخدار را باید با آلت تیزی مانند چاقو، قیچی یا کاتر برش دهید.

چسب گلخانه

از دیگر چسپ های نواری، چسب گلخانه ای است که برای ترمیم و اتصالات پلاستیک های گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به هزینه های گزافی که بابت تعویض پلاستیک ها باید متحمل شد، ترمیم آن به صرفه تر است، بنابراین در ترمیم از این چسپ استفاده می شود. ضمنا این نکته را هم بدانید که کیفیت و ماندگاری چسپ ها از اهمیت زیادی برخوردارند و همچنین تولید و عرضه این نوع چسپ بسیار کم است.

چسب 36 یارد رومیزی

یکی از چسپ های نواری مناسب برای انواع مشاغل، چسب 36 یاردی رومیزی است. مقاومت آن در بسته بندی بسیار بالا است از آنها علاوه بر مشاغل در موارد منزل نیز می توان استفاده کرد. یکی از ویژگی های جالب این نوارچسپ ، نازک و قوی بودن آن است که به دلیل نازک بودنش میتوان به راحتی از آنها استفاده کرد و می توانند تا جعبه های بیش از 50 کیلوگرمی را تحمل کنند.

ویژگی های چسب نواری

یکی از مهمترین ویژگی های چسپ نواری تنوع بسیار زیاد این چسپ ها است شما می توانید انواع مختلف و مناسب با سلیقه و نیاز کاربردی خود پیدا کنید. همچنین به دلیل اینکه این چسپ نیازی به گرما و حرارت برای چسپیدن ندارد، استفاده از آن بسیار آسان است.

تنوع در تولید چسب نواری نشان می دهد که کاربردهای فراوان و مختلفی دارند، پس در نتیجه یکی از پر مصرف ترین چسپ ها به شمار می رود.

از دیگر مزایای مهم چسپ های نواری پهن، چاپ لوگو و طرح های دلخواه روی چسپ است، در واقع برای اینکه اصالت کالا حفظ بشه و برای کسب و کار شما تبلیغ شود می توانید از مزیت چاپ روی چسپ بهره ببرید. شما می توانید این نوع چسپ را در بهترین کیفیت و حتی حداقل ترین میزان نیاز خود را به چسپ فردوسی بسپارید.

چسب آببندی

چسپ های آببندی یکی از بهترین چسب هایی است که از پس آب بندی برمی آیند. برای اینکه بتوان از نفوذ هر مایعی از سطح بیرونی جلوگیری کرد، باید از چسپ آببندی استفاده کرد. این محصول انواع و کاربردهای وسیعی در صنایع مختلفی دارند.

همانطور که گفتیم از چسپ آببندی در موارد بسیار زیادی استفاده می شود، این موارد، استفاده برای قیروگونی و ایزوگام پشت بام ها، چسپاندن روی فلز، پلاستیک، چوب، بتن و غیره است.

برای اینکه نوع چسپ آب بندی را انتخاب کنید، باید جنس موادی که قرار است آببندی شود را بررسی کنید، به عبارتی انتخاب چسپ آببندی به جنس مواد بستگی دارد. برخی از انواع چسب های آب بندی، پایه رزین های آکریلیکی دارد، این نوع چسپ ها دارای الاستیسیته بالا و منعطف، همچنین دارای قابلیت ترکیب با ملات و مقاومت دمایی خوبی هستند.

چسب اببندی

چسب کاشی

برای ساخت چسب کاشی از پودر سیلیس استفاده می شود، پودر سیلیس در چسب کاشی، باعث افزایش قدرت چسپندگی فوق العاده و انعطاف پذیری بالا می شود.

یکی از کاربردهای اصلی پودر سیلیس، براق کننده است که معمولا در صنایع رنگ سازی، لعاب سازی کاشی کاربرد فراوانی دارند.

کاربرد چسب کاشی نیز بسیار زیاد است، برخی از مواردی که از چسپ کاشی استفاده می شود، معمولا عبارتند از:

  • استفاده در مکان های داخلی مرطوب برای اجرای افقی و عمودی
  • مناسب مکان هایی مانند سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه
  • استفاده از آن برای نصب کاشی بر روی کاشی قدیمی و سطوح بتنی
  • انواع کاشی، سرامیک، موزاییک شیشه ای ، کاشی مینیاتوری
  • استفاده از چسب کاشی برای نصب کاشی سطوح عمودی ( با لغزش کنترل شده )
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و یخ زدگی ( چرخه یخبندان )

خمیر بندکشی

یکی دیگر از موادی که در آببندی مخصوصا برای کاشی و سرامیک ها استفاده می شود، خمیر بندکشی است که میتوان برای پرکردن ترکهای سطوح ناشی از نشست ساختمان استفاده کرد.

به دلیل اینکه بعد از اجرای بندکشی و خشک شدن آن، ویژگی ضد آب بودن حفظ شود، درصد بیشتری از رزین آکریلیک در ساخت خمیر استفاده می کنند. با افزودن درصد زیادی از آن باعث می شود خواص الاستیسیته بالایی در خمیر بندکشی بوجود بیاید و همچنین باعث ایجاد یک ملات با خاصیت ارتجاعی میان بندها می شود، در نتیجه یک استحکام کافی در صورت حرکت و لغزش میان کاشی ها را بوجود می آید.

کاربردهای خمیر بندکشی آب بند بسیار زیاد است برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • قالبیت اجرا در نصب توالت فرنگی
  • قابلیت اجرا بر روی دیوار و کف
  • قابلیت بندکشی سنگ های نمای ساختمان
  • قابلیت بندکشی موزائیک و آجر
  • رفع نم سرویس بهداشتی، بدون برداشتن کاشی ها یا ایزوگام
  • تعمیر و بازسازی بندهای قدیمی و پوسیده
  • مناسب برای دوغاب دهی کاشی ها و سنگ های متخلخل

رزین آب بندی

یکی از پرطرفدارترین روش های آب بندی، استفاده از رزین آب بندی است مخصوصا برای استخر که اکثر افراد از این نوع استفاده می کنند. رزین آب بندی معمولا موقع بتن ریزی حجیم در ساخت سازه هایی چون استخر استفاده می شود.

از مهمترین مزایای استفاده از آن می توان به غیر قابل اشتعال، دوستدار محیط زیست بودن و مقاوم بودن رزین در برابر اشعه ها اشاره کرد. از این نوع برای متوقف کردن و نشت آب از درزها، ترکها، تحکیم و تثبیت سنگریزه ها و خاک، پیش تزریق در زمین های ماسه ای و سنگ های ترک خورده و… استفاده کرد.

چسب پلی اورتان

برای اتصالات فلزی، پلاستیک ها، الاستومرها، شیشه و سرامیک از چسب پلی یورتان استفاده می کنند. این محصول دارای ویژگی بسیار زیادی از جمله مقاومت بالا در برابر آب، روان سازها و حلال ها، خشک شدن سریع دارد. همچنین بدون اینکه هنگام خشک شدن کاهش حجم دهد، قدرت جاذبه داخل مولکولی این چسبها نیز از استحکام چسپندگی آنها بیشتر است.

چسب آکواریوم

یکی از انواع چسبهای آببندی که پرطرفدارترین نوع این خانواده نیز به شما می رود چسب آکواریوم است. کاربرد چسپ آکواریم در تمامی صنایع، خانگی و تاسیساتی فراوان است. در ساخت این مدل از سیلیکون استفاده شده وهمین باعث شده در برابر رطوبت عایق شود.

از جمله ویژگی های چسب آکواریوم به طول عمر و ماندگاری بالا، ضد قارچ و ضد کپک بودن و عدم رنگ پذیری، مقاومت شیمیایی و عایق بودن آن، قدرت چسپندگی بالایی در سطوح مختلف، دارای خاصیت الاستیک و… می توان اشاره کرد.

چسب خودرویی

چسب های خودرویی نیز خود در انواع مختلفی تولید می شوند  برق، صنعتی، چسپ زه، دوقلو، چسب پلی اورتان، واشر ساز(مزدا) ویا چسب های پارچه نیز از انواع چسپ های خودرویی هستند که در ادامه به بررسی کوتاه و مفید از این چسپ ها میپردازیم.

هنگام تعمیر یا تعویض قطعات خودرو یا حتی در برخی موارد خودروی تازه خریداری شده نیز برای اینکه قطعاتش از بدنه خودرو جدا نشود، از چسپ زه استفاده می کنند. شاید برایتان پیش آمده که آینه بغل خودرو یا چراغ ترمز ماشین خود را با این چسب بچسپانید.

علاوه بر آن خیلی از افراد به چسپاندن قطعات زینتی روی خودرو خود علاقه زیادی دارند، از این چسپ نیز می توان برای چسپاندن این قطعات استفاده کرد.

البته ناگفته نماند نام دیگر چسپ زه، چسپ همه کاره نیز است که علاوه بر خودرو برای موارد دیگری مانند درزگیری درب و پنجره، سرویس دستشویی، آب بندی سینک، آب بندی قطعات صنعتی نیز استفاده می شود. همچنین این چسپ یکی از چسپ های دوطرفه نیز محسوب می شود.

چسب دوقلو

از دیگر چسبهای خودرویی می توان به چسبهای دوقلو اشاره کرد که در صنایع مختلفی یکی از کاربردی ترین چسبها است. شاید شما آن را با نام چسپ اپوکسی نیز بشناسید. این چسب ها دارای دوتیوپ جداگانه هستند که هر کدام مواد مختلفی را در خود دارند. در یکی از تیوپ ها رزین و در دیگری کاتالیزگر وجود دارد.

ترکیب کاتالیزگر و زرین باعث می شود استحکام بیشتری ایجاد شود، از آنجایی که رزین نقش اصلی در مقاومت  بالای چسپ را دارد و کاتالیزگر مکملی در این استحکام است. رابطه سریع خشک شدن چسپ نیز با میزان کاتالیزگر رابطه مستقیمی است، هرچه کاتالیز بیشتر باشد، چسپ نیز سریعتر خشک می شود.

چسب صنعتی

چسب صنعتی از جمله چسپ هایی است که می توان برای خودرو استفاده کرد، البته که یکی از کاربردهای مهم آن در صنایع خودروسازی است و در تمامی صنایع کاربردهای فراوانی دارد. از این چسپ ها ممکن است حتی به طور روزانه نیز استفاده کرده باشید. انواع چسپ صنعتی نسبت به کاربرد آنها در صنایع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند.

برخی از انواع مدل صنعتی شامل چسپ کرپ، چسپ کاشی خمیری، چسپ کاشی پودری، چسپ همه کاره شفاف، چسپ موکت، چسپ صنعتی همو (چسب چوب)، چسپ سنگ، پی یو سوپر،  پی یو، چسپ پی وی سی، چسپ پی وی سی فشار قوی و… است.

چسب پارچه

چس پارچه ای یکی از دیگر از انواع چسب است که در صنایع مختلفی چون خودرو، ورزش و حتی درمانی کاربردهای بسیار زیادی دارد.

معمولا در ورزش و یا فیزیوتراپی یک پارچه نازک به یکی از اجزا بدن مانند دست یا پا میبندن تا با آن بتوانند حرکت در مفاصل را محدود کنند. این پارچه در واقع همان پارچه چسب است که مخصوص ورزش یا فیزیوتراپی تولید می شود. قبلا نیز گفته بودیم که انواع مدل را بستگی به نوع کاربرد آن تولید میکنند.

در صنعت خودروسازی نیز معمولا از این نوع محصول برای عایق سیم کشی های خودرو استفاده می شود. و قطعا جنس و کیفیت آن با دیگر پارچه های مناسب کاربردهای دیگر متفاوت است.

اسپری خودرو

اسپری خودرو، انواع مختلفی دارد که نسبت به کاربرد مورد نیاز خود باید نوع ان را مشخص کنید، انواع اسپری شامل اسپری سیلیکون(براق کننده)، اسپری شستشوی موتور، اسپری ضد بخار، اسپری واکس خودرو و… می شود.

معمولا از برخی اسپرهای خودرو برای جلوگیری از تابش مستقیم نور به به خودرو شود و معمول ترین کاربرد آن استفاده از آن برای قسمت داشبورد خودرو است. استفاده از این اسپری ها باعث جلوگیری از نرم شدن سطح داشبورد و در نهایت ترک خوردن و خراب شدن شود.

مزایای استفاده از اسپری خودرو بسیار زیاد است از جمله این مزایا می توان به خوش بو بودن اسپری اشاره کرد که علاوه بر زیبایی کابین داخل خودرو، باعث می شود رایحه خوبی که در کابین در جریان باشد. ماندگاری آن بسیار بالا است، همچنین ضد گرد و غبار بودن آن نیز باعث شده به یکی از محصولات پر طرفدار تبدیل شود.

چسب واشرساز (مزدا)

یکی از عالی ترین چسب خودرویی را می توان مدل واشرساز (مزدا) دانست، این چسپ به عنوان نوعی درزگیر سلیکیونی نیز شناخته می شود. که می توان گفت،کم بو و غیرخورنده بودن آن در واقع یکی از چندین مزایای فراوانی است که چسپ واشرساز دارد.

از دیگر مزایای که دارد مقاومت حرارتی بسیار بالا بدون سخت شدن است، همچنین دارای استحکام و خاصیت ارتجاعی فوق العاده است. ویژگیهای منحصربه فرد این چسب مانند چرخه حرارتی مقاوم آن بدون اینکه جمع یا سخت شود، بدون هیچگونه ترکی در برابر حرارت و یا فرسودگی باعث می شود بسیار محبوب شود.

از چسب واشر ساز میتوان در مواردی مانند درزگیر سرویس های بهداشتی، حمام، سینک های ظرفشویی و… استفاده کرد.

چسب ساختمانی

با گسترش چسبها تحول زیادی در صنایع بوجود آمد، مدل ساختمانی نیز یکی از چسپ های بود که با گسترش و پیشرفتی که در کیفیت آن ایجاد شد باعث تحول در صنعت ساختمان سازی شد. از این چسبها در قسمت های زیادی از ساختمان استفاده می شود، علاوه بر ساخت و ساز در زمینه ترمیم و تعمیر مصالح نیز کاربرد دارد.

یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این چسپها، به شدت مقرون به صرفه بودن آنها است. همه انواع این محصول در ساخت و ساز با توجه به قیمت مناسب آنها از پرمصرف ترین به شمار می رود. از انواع چسب ساختمانی میتوان چسپ چوب، چسپ ۱-۲-۳، چسپ کاشت میلگرد، آکواریوم (سیلیکون)،  صنعتی (رازی،سینا،پاتکس و…) و … را نام برد. که در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنیم.

به طور کلی برای تولید انواع چسبهای ساختمانی از فرایند طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. در واقع مانند دیگر محصولات بستگی به نوع کاربرد آن در ساختمان، ساختار شیمیایی آن را می سازند.

چسب چوب

معمولا چسب چوب را مواد ترکیبی و آلی می سازند، با این ترکیبات، مولکول ها دارای انعطاف پذیری بیشتری می شوند که خود باعث می شود خواص زیادی به چسپ بدهد. اکثر چسپ های چوب را بدون بو تولید می کنند، از بارزترین ویژگی که چسپ چوب دارد، بی بو بودن و رنگ سفید چسپ است. همچنین به دلیل خواصی که از مواد پلیمری می گیرد، ظاهری خمیری شکل با ویسکوزیته بالای آن از دیگر ویژگی های چسپ می شود.

ویسکوزیته بالای خود باعث می شود، نیازی به حل کردن با آب نداشته باشد، البته در صورتی که شما به غلظت کمتری از چسپ نیاز داشته باشید می توانید آن را با حل کنید.

کاربردهای چسپ چوب نیز مانند اکثر چسپ های محبوب دیگر، فراوان است و طرفداران بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. اما اگر بخواهیم به عمده ترین کاربردش اشاره کنیم، صنایع مبلمان و گچ بری ساختمانی از پرکاربردترین ها به شمار می رود.

برای چسپاندن اکثر قطعات چوبی در ساخت و یا تعمیر، یکی از بهترین گزینه ها چسپ چوب است، به طور مثال برای چسپاندن چوب مصنوعی مانند تخته سه لایه ورق های ام دی اف میتوان از این چسب استفاده کرد. اما این نکته را نباید فراموش کرد برای چسپاندن موادی مانند یونولیت، خاصیت خورندگی که دارند می توانند آنها را از بین ببرند.

چسب 1-2-3

یکی از معروف ترین چسپهای موجود، چسپ  1-2-3 است که قطعا یک بار به گوشتان خورده، یکی از چسپ هایی که در موارد بسیار زیادی از آن استفاده می کنند و برخی به آن چسب فوری یا همه کاره نیز می گویند. در زبان انگلیسی به آن چسب دیوانه یا سوپر می گویند، قطعا با آشنا شدن با نام های ایرانی و خارجی آن متوجه شدید که چقدر این چسپ دارای قدرت چسپندگی قوی و سریعی است.

شاید تابحال برایتان پیش آمده که چیزی را بشکنید و بخواهید با چسپاندن، دوباره از آن استفاده کنید. چسپ 1-2-3 همان چسپی است که می تواند خیلی سریع وسیله شکسته شما را ترمیم کند، معمولا همراه با چسپ، اسپری چرب یا شتاب دهنده نیز عرضه می شود که استفاده از آن الزامی نیست ولی اگر در شرایط خاصی مانند شرایط سرد و خشک باشید، استفاده از آن شاید نیاز باشد، تا بتوان نقطه چسپندگی را سریع تر خشک کرد.

البته ناگفته نماند که همیشه وسیله مورد نظر برای چسپاندن وسایل چینی یا اشیا با ارزش نیست، زیرا اکثر افراد بر این باورند فقط می توان برای این موارد استفاده کرد، کاربردهای این مدل بسیار گسترده در مواردی مانند چسپاندن فلزات یا پلاستیک در انواع صنایع دارد.

چسب کاشت میلگرد

برای اینکه دوام و مقاومت بتن را افزایش داد از فرایندی به نام کاشت میلگرد استفاده می شود، در واقع این کار به یکی از پرکاربردترین کارها برای افزایش مقاومت سازه های بتنی محسوب می شود. چسب کاشت میلگرد را در انواع مختلفی چون چسب کاشت میلگرد کپسولی، کارتریجی و حجمی برای فرایند کاشت میلگرد استفاده می کنند.

به کاربردن کدام نوع ، بستگی به نوع کاربردی فرایند دارد، اما معمولا از این چسپ در مراحل اخر قبل از نصب میلگرد استفاده می شود، با استفاده در تجهیزات در عمق کافی این چسپ تزریق می شود. هرکدام از انواع مدل کاشت میلگرد یا کاشت آرماتور، ویژگی های منحصر به فرد و خاص خود را دارند، همچنین از نظر ترکیبات شیمیایی و یا مشخصات مکانیکی با هم متفاوت هستند.

در مورد مدل کاشت میلگرد نیز باید گفت که تنها کاربرد آن به کاشت آرماتور ختم نمیشود بلکه در مواردی چون نصب صفحات فلزی روی سطوح عمودی و یا پر کردن شکاف های موجود در سقف، دیوار و کف، نیز میتوان از آنها استفاده کرد. از مهمترین مزایای استفاده از این چسپ، خاصیت چسپندگی بالا، عدم استفاده از حلال ها، اجرا و پیاده سازی آسان و سریع است، همچنین بر روی آن هیچگونه عوامل جوی و محیطی تاثیری ندارد.

چسب دو طرفه

یکی از معروف ترین چسپ ها، چسب دو طرفه است که میتوان آن ها نیز جز دسته بندی چسپ های نواری دانست، ویژگی جالبی که این نوع چسب دارد، وجود ماده چسپناکی به نام ماده حامل که در نوار دوطرف است. از این دوطرفه چند صورت ورقه ای، رولی، قطعه ای تولید می شود. مشخص نبودن آن در انتهای کار نیز یکی از ویژگی های مثبت آن به شمار می رود.

بهتر است این نکته را بدانید که چسپهای دو طرفه حساسیت خاصی به فشار دارند و در حین کار مواظب باشیدخاصیت چسپندگی آن را از بین نبرید. البته ناگفته نماند که دارای قدرت و خاصیت چسپندگی بالایی هستند و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلفی را دارند.

برخی از اصلی ترین کاربرد آنها تولید آلبوم دیجیتال، ساخت اتومبیل، صنایع کارتن سازی، ساخت قطعات کامپیوتر، ساخت قطعات الکترونیکی، صنایع کیف و کفش، تولید لباس و غیره است. در مورد انواع چسپهای دو طرفه نیز میتوان به کلیشه، فوم آلمانی،  دو طرفه فوم،  دو طرفه ژله ای،  دو طرفه سلولزی،  دو طرفه ۴۹۷۰خردلی، مدل دوطرفه ۴۹۶۵قرمز و… اشاره کرد.

کلیشه

همانطور که گفتیم یکی از مدل دو طرفه چسب کلیشه است که ساخته شده از فوم های بسیار فشرده با مقاومت بالا در چسپیدن به کلیشه است. این چسبها نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است که به یکی از آنها میتوان به استفاده همزمان در دو کلیشه اشاره کرد.

این چسبها معمولا به شکل نواری در ضخامت های 500 و 1000 میکرون با ویژگی هایی چون کیفیت و قدرت چسپندگی بسیار بالا و غیر قابل حرکت روی کلیشه، تولید و روانه بازار می شود. از پرکاربردترین موارد استفاده از این چسب، استفاده هنگام چسپاندن صفحات کلیشه روی سلندر دستگاه چاپ است.

چسب دو طرفه فوم

معمولا چسپ دو طرفه فوم با نام دو طرفه فوم دار رویه سبز یا فوم آلمانی شناخته می شود، این چسپ ها در ضخامت های 1میلی،2 تا5 میلیمتر در بازار موجود است، در صورتی که به چسپهای دو طرفه نیاز دارید و نمی دانید کدام نوع با کاربرد شما متناسب است می توانید از خدمات مشاوره قبل از خرید فروشگاه فردوسی استفاده کنید.

بیشترین کابرد مدل دو طرفه فوم در سطوحی که پستی بلندی دارد، صنایع الکترونیک، عایق بندی درز انواع سقف های و صنایع ماکت و خودروسازی است.

فوم آلمانی یکی از قوی ترین انواع چسب های دو طرفه محسوب می شود که بیشترین کاربرد آن درصنایع خودرو سازی است.

چسب دو طرفه ژله ای

یکی از چسب حرارتی، دو طرفه ژله ای است که باید برای استفاده از آن اجازه دهید گرم شود، از این چسپ در چسپاندن متریال هایی مانند شیشه، استیل، پلاستیک، وسیله های چوبی و… استفاده می شود. چسپ های ژله ای دو طرفه نیز بسیار قوی هستند آنها دارای خاصیت چسپدگی بسیار زیادی هستند که باعث شده در صنایع خودروسازی پرکاربردترین چسپ باشند.

چسب دو طرفه سلولزی

این نوع چسپ معمولا با اسم پوست پیازییا تیشو شناخته می شود و با وجود اینکه رویه خیلی نازکی دارد اما در مقاومت درجه بالا و میزان چسپندگی فوق العاده قوی دارد.

بیشترین کاربرد چسپ دو طرفه سلولزی در کارهای سبک مانند چاپخانه ها و صحافی ها، پاکت سازی، صنعت تخته شاسی، صنایع پوشاک، روی سطح قاب عینک، عطر و غیره است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت چسب

با توجه به اینکه تولیدات، انواع مختلفی دارد و این انواع بسیار زیاد است و هر کدام در نوع جنس، کیفیت، رنگ و… تنوع بسیار گسترده ای دارد، نمیتوان قیمت نهایی را برای آن اعلام کرد.

اما به طور کلی عوامل تاثیرگذار بر قیمت چسپ مواردی چون کیفیت، مواد تشکیل دهنده ، برند سازنده، ضخامت ، میزان چسپندگی و کشش در چسپها، زمان تولید و تاریخ انقضا چسپ و دیگر مواردی که باعث می شود تغییراتی در قیمت چسپ بوجود بیاید.

معمولا زمان تولید و انقضا یک چسب تاثیر زیادی در کیفیت و در نهایت در قیمت آن دارد، چسپ هایی که تاریخ انقضای آن تمام شده باشد رنگ آنها نیز تغییر می کند و به صورت کدر دیده می شوند. همچنین باز شدن اولیه آنها از هم به سختی و نیز روی سطح مورد نظر به راحتی کنده می شود و یا برای برخی از انواع چسپ ممکن است زمان خشک شدن خیلی طولانی شود.

حتما هنگام خرید به تاریخ آن دقت کنید و دلیل ارزان بودن آن را مطمئن شوید ممکن است برخی از فروشندگان اینکار را انجام دهند، اصالت و کیفیت را از فروشنده بخواهید.

با توجه به تغییر سریع قیمت تمامی اقلام در بازار کشور نیز نمیتوان به قیمت های ثبت شده زیاد اکتفا کرد، اما مجموعه سعی بر این دارد که قیمت ها همیشه در فروشگاه خود به روز نگه دارد. با این حال اگر نیاز به مشاوره قبل از خرید دارید می توانید با مشاور فروش فروشگاه فردوسی تماس برقرار کرده و علاوه بر قیمت، اطلاعات بیشتری در زمینه خرید این محصولات کسب کنید.

در آخر

در این مقاله از چسب و انواع چسپها گفتیم، تمامی آنها و ویژگی ها و کاربردهایشان را در صنایع مختلف نیز بررسی کردیم. متوجه شدیم که محصولات چگونه بوجود آمدند و اینکه برای هر نیاز خود و کاربرد خاصی، کدام نوع چسپ را انتخاب کنیم. همچنین به نکاتی در زمینه چسپهای تاریخ مصرف گذشته اشاره کردیم.

شما می توانید سفارش خود را با هر میزان تیراژ به چسب فرودسی بسپارید، ما بزرگترین عرضه کننده انواع چسپها در بهترین درجه کیفی در بازار کشور هستیم، پس از سالها تجربه در بازار توانستیم اعتبار و امتیازهای زیادی را به دست آوریم.

در فروشگاه بزرگ ما می توانید از خدماتی چون تضمین کیفیت و اصالت محصول، تامین محصولات مورد نیاز شما به صورت مداوم، هزینه های منصفانه، تنوع بسیار زیاد انواع چسپها و همچنین ثبت سفارش آنلاین در هر زمانی که شما خواستید، در صورت نیاز به مشاوره در زمینه خرید عمده چسب می توانید با ما ارتباط برقرار کنید.