استفاده از رنگ در کارهای مختلف صنعتی ، تزئینی، خانگی و … هموار دیده می شود. یکی از رنگ های پرکاربرد ، رنگ های نسوز می باشند این رنگ ها بدلیل داشتن خواص عالی و همچنین مقاومتشان در برابر حرارت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه بدلیل مشغاله های کاری و کمبود وقت بخصوص در رنگ آمیزی سریع تجهیزات در: صنایع ، پتروشیمی ها و … استفاده از رنگ ها بصورت اسپری بسیار مناسب تر است. اسپری رنگ نسوز با کیفیت و رنگ های متنوع خود بسیار مورد استفاده قرار می گیرند . در این مقاله در نظر داریم به بررسی بیشتر دلایل خرید اسپری رنگ نسوز و کاربردها و ویژگی های مختلف اسپری رنگ نسوز بپردازیم.

معرفی اسپری رنگ نسوز:

همانطور که می دانید هر موادی که با نام نسوز شناخته شود یعنی دارای نقطه ذوب بسیار بالایی هستند و مقاومت عالی در برابر حرارت دارند. رنگ های نسوز هم به رنگ هایی گفته می شوند که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند به همین دلیل آن ها رنگ مقاوم حرارتی نیز می نامند.این رنگ ها  به گونه ای می باشند که با استفاده آن ها، سطح های مختلف را در برابر آسیب های وارده در اثر حرارت و دمای بسیار بالا حفظ می نماید.پس این رنگ ها علاوه بر رنگ آمیزی و ایجاد زیبایی به عنوان یک عایق نیز عمل می کنند .

رنگ های نسوز بسته به نوع برند و ساخت آن ها تحمل دمای 300 تا 650 و برخی از آن ها حتی تا دمای 750 درجه سانتی گراد مقاوم هستند. رنگ های نسوز بیشتر برپایه ی رزین سیلیکونی ساخته می شوند این ماده می تواند مقاومت رنگ را در برابر حرارت به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

همانطور که قبل تر اشاره شد رنگ ها امروزه برای سهولت بیشتر کار در قالب اسپری رنگ عرضه می شوند و دارای رنگ بندی متفاوتی هستند به راحتی با فشار دادن دکمه روی آن رنگ پخش می شود. استفاده از این اسپری ها برای رنگ آمیزی در هر جایی بسیار مناسب می باشد.

خرید اسپری رنگ نسوز

مزایا و ویژگی های خرید اسپری رنگ نسوز:

  • قابلیت چسبندگی بالا در سطوح مختلف
  • مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا
  • در دمای بالا تجدید پذیر نیستند و دچار تغییر نمی شوند
  • مقاوم در برابر خورندگی
  • سهولت استفاده و سرعت بخشیدن به کار
  • قابل استفاده در جاهایی که دارای دسترسی سخت می باشند
  • محافظت در برابر خورندگی
  • دارای رنگ های متنوع
  • سرعت خشک شدن بالا
  • افزایش طول عمر و عملکرد قطعات و تجهیزات
  • ترک نخوردن و پوسته پوسته نشدن

کاربرد اسپری رنگ نسوز :

اسپری رنگ نسوز بدلیل کاربرد های متنوع و امکان استفاده آن در مکان های مختلف بسیار مورد توجه افراد است در اینجا برخی از کاربرد های متنوع آن را بررسی خواهیم کرد.

1- مصارف خانگی:

اسپری رنگ نسوز بدلیل مقاومت بالا در برابر حرارت در رنگ امیزی شومینه ها و دودکش های خانه مورد استفاده قرار می گیرند. اسپری رنگ نسوز بدلیل عدم تغییر رنگ ، زیبایی،قابلیت محافظت و شستشو در رنگ آمیزی وسایل مختلف خانه مانند اجاق گاز ، کتری ، ماشین لباس شویی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپری رنگ نسوز

2-قابلیت استفاده در صنایع مختلف ، کار خانه ها ، پتروشیمی، پالایشگاه ها و…:

تجهیزات مورد استفاده در کارخانه ها ، پتروشیمی ها وصنایع از اهمیت زیادی بر خوردار اند بیشتر این تجهیزات در مقابل حرارت و دمای بالا قرار میگیرند و پس استفاده از رنگ های نسوز برای رنگ آمیزی آن بسیار مفید است زیرا هیچ رنگ دیگری نمی تواند در مقابل این حرارت زیاد دوام بیاورد و تجزیه شده دچار تغییر رنگ و تغییر شکل می شوند . اسپری های رنگ نسوز علاوه بر این خواص باعث طول عمر بیشتر تجهیزات می شوند و از زنگ زدگی و خرابی آن ها جلوگیری میکنند و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه اضافی برای تعمییر یا تعویض آن می شوند. پس استفاده از اسپری رنگ نسوز در رنگ آمیزی این تجهیزات بسیار ضروری است.

اسپری رنگ نسوز

3- ساختمان سازی:

شاید ساختمان ها همواره در معرض حرارت و دمای بالا نباشند اما استفاده از رنگ های نسوز برای رنگ آمیزی آن ها توصیه می شود . زیرا در صورت بوجود آمدن آتش سوزی بصورت عایق از پخش شدن آن جلوگیری می کند ویا رنگ آمیزی نماهای خارجی که همواره در معرض تابش آفتاب قرار می گیرند بسیار مناسب است ، زیرا دچار تجریه و رنگ پریدگی نمی شود.

4- تمام سطح هایی که در مقابل حرارت قرار می گیرند:

اگر بیائیم کلی به کاربرد این رنگ ها بپردازیم باید گفت که این رنگ ها بطور کلی برای تمام سطح هایی که در برابر حرارت اند مناسب است . از این رنگ ها  می توان برای رنگ آمیزی موتور دستگاه های مختلف و یا اگزوز خودرو ها و موتور استفاده شود.

خرید اسپری رنگ نسوز

رنگ های پلی اورتان(پلی یورتان ) در مقابل حرارت عملکرد بهتری دارند یا اسپری رنگ نسوز؟

رنگ های پلی اورتان دارای ویژگی مقاومت در برابر حرارت هستند اما این مقاومت بسیار کمتر از اسپری رنگ های نسوز می باشد.مقاومت این رنگ 100 تا 120 درجه سانتی گراد می باشد در حالی که رنگ های نسوز مقاومت شان از 300 درجه سانتی گراد تا 750 درجه سانتی گراد متغییر است. پس برای رنگ آمیزی سطوحی که در مقابل حرارت و دمای بالا قرار می گیرند،استفاده از اسپری رنگ نسوز بسیار بهتر می باشد و عملکرد مناسب تری از خود نشان می دهد.در واقع هیچ مقاومت رنگ های نسوز را در مقابل حرارت ندارند.

چرا خرید اسپری رنگ نسوز؟

رنگ هایی که بصورت اسپری استفاده می شوند دارای مزیت های بیشتری نصبت به رنگ های قوطی و.. می باشند.این رنگ ها به راحتی قابل استفاده برای سطح هایی که دور از دسترسی اند یا دسترسی سخت دارند می باشند . برای رنگ زدن وسایلی مانند کتری که شکل های سخت تری دارند استفاده از این رنگ ها بسیار مناسب است.

از عوامل دیگری که باعث خرید اسپری رنگ نسوز می شود می توان به سهولت و سرعت زمان رنگ آمیزی اشاره نمود این رنگ ها ابزار های مختلف برای رنگ آمیزی و صرف زمان بسیار ندارند و تنها با فشار آن رنگ بر روی سطح قرار می گیرد . همه این دلایل باعث شده که افراد به استفاده از اسپری های رنگ برای رنگ آمیزی روی بیاورند. برای خرید سریع و راحت این اسپری ها می توانید به چسب فردوسی مراجعه نمائید.

قیمت اسپری رنگ نسوز:

همه محصولاتی که دارای خواص و ویژگی های بیشتری هستند مطمئنن قیمت بالاتری هم دارند. پس همانطور که اشاره شد اسپری های رنگ نسوز نیز دارای ویژگی ها و مزیت های بیشتری نسبت به رنگ های معمولی اندو همچنین از دیگر رنگ های مقاوم در برابر حرارت به دلیل مقاومت بالاتری که دارند دارای قیمت بیشتری هستند. ولی با توجه به اینکه استفاده از اسپری رنگ های نسوز از زنگ زدگی و خرابی تجهیزات ، ایجاد آتش سوزی و در نتیجه صرفه هزینه های بسیار بالا برای خرید دوباره و یا تعمیر وسایل و تجهیزات مختلف جلوگیری میکند بسیار بصرفه تر است.

نحوه استفاده از اسپری رنگ نسوز:

برای استفاده از اسپری رنگ نسوزسطح مورد نظر را از هر گونه آلوگی و زنگ زدگی پاک کنید تا از چسبندگی رنگ کاسته نشود . از تهویه ی مناسب فضا اطمینان حاصل نمائید. سپس اسپری رنگ را خوب تکان دهید تا رنگ بصورت یکنواخت و یکدست باشد این کار را در بین رنگ امیزی هم تکرار کنید تا رنگ ته نه شین نشود. در فاصله مناسب از سطح مورد نظر قرار بگیرید و سعی کنید این فاصله را رعایت کنید و نزدیکو دور نشوید تا از غلظت رنگ آمیزیتان کم و زیاد نشود و زیبایی کارتان از بین نرود. بهتر است برای رسیدن به میزان غلظت مورد نیاز در دو مرحله رنگ آمیزی را انجام دهید.

نکات ایمنی قابل توجه در استفاده از اسپری رنگ نسوز :

  • در ساعات گرم روز از رنگ آمیزی با رنگ های نسوز پرهیز کنید
  • مواظب باشید رنگ با دست و چشتان برخورد نکند و در صورت ریختن روی دستتان سریع آن را بشوئید.
  • قبل از تمام شدن تاریخ رنگ آن را استفاده کنید تا خاصیتش را از دست ندهد
  • بهتر است در هنگام رنگ آمیزی از عینک و ماسک استفاده کنید
  • اسپری رنگ نسوز را در جاهای بسیار گرم نگه داری نکنید.