معرفی چسب پلی اورتان :

یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین چسب ها در بازار های امروزه، چسب پلی اورتان می باشدکه ساختار آن ها از ترکیب های پلیمری که به ترکیبات اپوکسی بسیار نزدیک است می باشد. این چسب توانست در مدت بسیار کمی به رایج ترین چسب در ساختمان سازی تبدیل شود و محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا نماید ،محبوبیت این چسب ها به دلیل کاربرد وسیع شان در صنعت های مختلف می باشد.

پلی اورتان با نام های چسب پلی یورتان ، PU و یا PUR شناخته می شود و برای اولین بار توسط فردی به نام بایرکه شیمیدان آلمانی بود و همکارانش در سال1937 در آلمان، با ترکیب پلی استر بادی و پلی ایزوسیانات ها معرفی و تولید شد.

این چسب برای خشک شدن احتیاج به یک واکنش شیمیایی دارد و این واکنش با رطوبت ایجاد می شود البته یکی از ویژگی هایی که بر محبوبیت این چسب می افزاید چسبندگی آن می باشد که بحدی قوی است که می توانید قبل از خشک شدن کامل آن  کارهایی را که می خواهید بر روی آن انجام دهید. اکثر پلی اورتان ها گرما سخت می باشند یعنی در برابر گرما و حرارت مقاوم بوده و ذوب نمی شوند و لی در مواقعی که بخواهید انواع گرما نرم آن ها نیز وجود دارند.

چسب پلی اورتان ( Polyurethane) با علامت اختصاری PU شناخته می شود و این چسب ها از یک زنجیر ملکولی که پایه ی ساخت آن پلیمر می باشد ساخته شده اند و به دلیل دوام و مقاومت فوق العاده آن ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. چسب های پلی اورتان از نظر نوع ساختار به دو دسته تک جزئی و دوجزئی تقسیم می شوند. چسب های تک جزئی خود به دو گروه :

1- پخت شده در حرارت : این چسب ها در دما 100 تا 200 درجه پخته خواهند شد و انعطاف پذیری ندارند ولی بسیار سخت می باشند.

2- پخت شده در برابر رطوبت: این چسب با توجه به میزان رطوبت محیط پخته می شود و بسیار انعطاف پذیر می باشد از خاصیت الاستیکی بر خوردار است.

(برای خرید محصولات چسب فردوسی روی عکس کلیک کنید)

ویژگی های چسب پلی اورتان چیست؟

1- مقاوم در برابر رطوبت و گرمای زیاد( تابش خورشید)

2- قابلیت رنگ شدن چسب های پلی اورتان

3- دارای مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده

4- قدرت زیاد در چسبندگی و قابلیت چسبندگی سطوح با جنس های مختلف : چوب ، شیشه ، سرامیک و…

5- قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و شکننده نمی باشند.

6- زمان خشک شدن این چسب بسیار مناسب می باشد.( نه بسیار سریع و نه کند)

7- بدون ایجاد شره

8-سازگاری

کدام یک از ویژگی های چسب پلی اورتان باعث افزایش کاربرد آن شده است ؟

1- قابلیت رنگ پذیری : قابلیت رنگ پذیری چسب پلی اورتان یکی از ویژگی های قابل توجه این چسب می باشد شاید با خود بگوئید که هر چسبی را بعد خشک شدن می توان رنگ آمیزی کرد کاری ندارد. اما باید گفت که بسیاری از چسب ها بعد رنگ آمیزی خاصیت خود را از دست می دهند و چسبندگی آن ها از بین می رود در حالی که چسب پلی اورتان از خاصیت چسبندگی شان کم نمی شود و بر زیبایی کار می افزاید.

2- سازگاری چسب پلی اورتان : این چسب ها با انواع مختلف مصالح ( چوب ، شیشه ، فلز ، پلاستیک و…) سازگاری دارد و می توان گفت چند منظوره می باشند . بگونه ای که برای چسبندگی هر چیزی می توان از آن ها استفاده نمود فقط موادی که دارای رطوبت نیستند مانند فلز، قبل از چسبیدن کمی آن ها را مرطوب کنید .

3- ضد آب بودن چسب پلی اورتان: یکی دیگر از ویژگی هایی است که بر کاربرد چسب پلی اورتان می افزاید ضد آب بودن آن می باشد و این باعث می شود بدون هیچ ترسی علاوه بر محیط های بسته در محیط های باز و مرطوب( حمام ، WC) نیز از آن ها استفاده نمودو از شسته شدن آن ها توسط آب باران و یا آب های جاری دیگر هیچ ترسی نداشت.

کاربردهای مختلف چسب های پلی اورتان :

1-چسب پلی اورتان برای آب بندی درز ها:

این چسب ها در مقابل آب و رطوبت بسیار مقاوم می باشند و با جاری شدن آب بر روی آن ها شسته نمیشوند و به دلیل این خصوصیت گزینه بسیار مناسبی برای پر کردن درز ها و سطوح خالی می باشد و برای استخر ، حمام و… استفاده می شود. استحکامت این چسب به گونه ای می باشد که بعد گذشت سال ها از استفاده آن همچنان با کیفیت و مناسب باقی می ماند.

چسب پلی اورتان

2- استفاده در صنعت خودرو سازی:

در صنعت خودرو سازی از این نوع چسب به صورت گسترده استفاده می شود. در خودرو ها برای اتصال برخی از قطعات جانبی و یا اتصال شیشه های خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مقاومت و چسبندگی عالی آن مانع از ورد آب در قسمت های اتصال شیشه می شود و یک آب بند بسیار مناسب برای خودرو می باشد. استفاده از این چسب در خودرو سازی بسیار مناسب است باعث افزایش کارایی و کیفیت خودرو می شود.

3- کاربرد چسب پلی یورتان در ساختمان سازی:

امروزه توجه بسیاری به کم وزن بودن و سبک بودن ساختمان ها می شود به همین دلیل از مصالح سبک برای ساخت و ساز استفاده می کنند. چسب پلی اورتان گزینه مناسبی برای چسباندن این مصالح ، درز گیری کف پوش ها و سرامیک ها در ساختمان و اتصال پنجره ها می باشد. از این چسب در صنعت ساختمان سازی حتی برای درز گیری لوله های آب رسانی استفاده می کنند.

همانطور که اشاره شد این نوع چسب ها از مقاومت بالایی در مقابل : رطوبت ، گرما و حرارت ،عوامل جوی و … برخورد دارند و همچنین عاری از هر گونه آلودگی، و غیر سمی می باشند. علاوه براین چسبندگی پایدار و استفاده آسان از جمله دلایلی اند که باعث شده این نوع چسب به طور چشمگیری در ساختمان سازی استفاده شود .

4- کاربرد چسب پلی اورتان در صنعت کفش سازی:

پس از گذشت سه نسل و پیشرفت چسب ها در صنعت کفش سازی ، در نسل 4 موفق به ساخت چسب های جدیدی برپایه ی آب و فاقد حل کننده شدند . استفاده از چسب پلی یورتان ، در چندین سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است و بسیاری از صنعتگران کفش از آن استفاده می کنند. دلیل استفاده از این چسب در صنعت کفش: مقاومت و دوام بالا ، سبک و راحت بودن کفش ، افزایش زیبایی می باشد.

5- کاربرد چسب پلی یورتان در بسته بندی:

این چسب ها در بسته بندی های متنوع باعث افزایش دوام و استحکامت می شود و در حمل و نقل کالا بویژه کالا های با ارزش باعث محافظت بیشتر می شود . در این صنعت به شکل های متنوع از این چسب استفاده می شود که شامل : پلی اورتان داغ( که خود به دو دسته ی : 1- پلی اورتان مفتول الاستومر 2- گرما نرم می باشد) ، پلی اورتان مبتی بر حلال و یا بدون حلال می باشد.

6- کاربرد چسب پلی اورتان در صنعت چوب:

چسب پلی اورتان مقاومت و چسبندگی بسیار فوق العاده ای دارد بطوریکه حتی بر روی بافت های نامنظم چوب بسیار عالی عمل می کند. حتی با تماس با آب از هم جدا نمی شوند و می توان چندین چوب را به یکدیگر متصل کرد و بعد از اتصال هر گونه کاری را که می خواهید بر روی آن انجام دهید. این چسب ها در صنایع چوب بصورت مایع بکار می روند.

امروزه از این چسب ها برای ساخت کامپوزیت های چوبی استفاده می شوند و در ساخت آن ها تاثیری بسیار مناسبی دارند.

7- کاربرد چسب پلی اورتان در کتاب:

امروزه از چسب مایع پلی اورتان داغ به دلیل داشتن مزایای مختلفی مانند : 1- انعطاف پذیری بسیار خوب ، چسبندگی بالا ، هزینه کم و… برای اتصال کتاب ها استفاده می کنند و از آنجایی که کتاب های چسبی از نوع سیمی ارزانتر است استفاده از آن افزایش یافته است.

8- کاربرد چسب پلی یورتان در جوهر:

چسب پلی اورتان برپایه ی آب ، در ساخت جوهر استفاده می شود. پلی اورتان پلی آکریل به عنوان گیرنده ی جوهر آب استفاده می شود. مزایای این جوهر ها که دارای چسب پلی اورتان برپایه ی آب می باشند شامل: 1- خشکی قابل تنظیم 2- رنگ روشن 3- غیر سمی 4- مقاوم در برابر آب و هوا 5- چسبندگی قوی 6- کنترل آسان ویسکوزیته می باشد.

انواع چسب پلی اورتان از نظر رنگ:

چسب پلی اورتان در سه رنگ سفید ، مشکی و طوسی ساخته می شود که هر کدام کاربرد های مختلفی دارند.

چسب پلی اورتان مشکی:

چسب پلی اورتان مشکی خود دارای دو نوع :1- چسب پلی اورتان مشکی سوسیسی 2- چسب پلی اورتان مشکی کارتریجی. از نظر هزینه چسب سوسیسی بصرفه تر می باشد ولی از نظر حجم مصرف چسب کارتریجی مناسب تر است. برخی از کاربردهای این چسب ها شامل :1- درز گیری 2- آب بندی 3- ودر صنعت خودرو برای اتصال شیشه به فریم استفاده می شود.

چسب پلی اورتان طوسی:

این چسب دارای قدرت چسبندگی قوی و فوق العاده می باشد و برخی از کاربرد های آن شامل:1- چسباندن انواع فلز ، شیشه و پلاستیک 2- درز گیری و آب بندی سطوح فلزی 3- چسباندن قطعات خودرو و واگن ها و کابین 4- صنعت کشتی سازی

چسب پلی اورتان سفید:

یکی دیگر از انواع چسب پلی اورتان می باشد که بر پایه ی پلی اورتان زرین تک جزئی می باشد . این چسب دارای قدرت چسبندگی بالا می باشد و سرعت خشک شدن آن بیشتر می باشد . برخی از کاربرد های این چسب شامل: 1- درز گیری نمای کامپوزیت، فلاشینگ ، نمای خشک و نمای فایبر سمنت برد2- قطعات ماشین و کاروان 3-درز گیری برای جلوگیری از ورود رطوبت ، گرد و غبار .

چسب پلی اورتان

در هنگام استفاده از چسب های پلی اورتان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام استفاده از چسب پلی اورتان سطح را از هو گونه آلودگی پاک کنید و این نکته را در نظر داشته باشید چسبندگی این چسب بسیار بالا است و اگر روی سطح ، لیباس یا دست تان بریزد بسیار سخت پاک می شود پس سعی کنید در هنگام استفاده آن را نریزید و از دست کش هم استفاده کنید .

برای رسیدن به نتیجه عالی و ایده آل موادی که خود دارای رطوبت نیستند کمی مرطوب کنید.سپس قطعات را به هم متصل کنید تا خشک شود و اضافه های آن را بعدا با سمباده یا چاقو بردارید.این چسب بعد از باز شدن، بعد یک سال فاسد می شود و خاصیتش را از دست می دهد پس مواظب باشد از آن استفاده نکنید.

چگونه چسب پلی اورتان را در صورت ریخته شدن پاک کنیم؟

در صورتی که چسب بروی فرش ، موکت و … ریخت ابتدا صبر کنید تا خشک شود زیرا در صورت خشک نشدن چسب ، با پاک کردن آن فقط چسب را پخش می کنید ولی با خشک شدن آن بوسیله حلال ها مانند استون می توانید آن را پاک کنید این چسب باعث ایجاد لکه یا خرابی فرش نمی شود اما به شما توصیه میکنم قبل استفاده آن را امتحان کنید تا فرشتان خراب نشود .

در صورت که چسب بر روی دستتان ریخت بر عکس فرش فورا دستتان را پاک کنید اگر چسب بسیار قوی است و با پاک کردن ساده تمیز نمیشود دستتان را فورا بشوئید ولی با آب گرم زیرا آب سرد چسب را خشک تر می کند و از الکل یا مواد ضد عفونی دیگر که پوستتان را نمی سوزاند استفاده کنید.